Zasady gry w tenisa

Kort

Pole gry (kort) ma wymiary: 23,77 m długości i 8,23 m (gra pojedyncza) lub 10,97 m (gra podwójna) szerokości. Linie na korcie to:

* linia główna

* linia serwisowa

* linia środkowa

* linia boczna

* środek linii głównej

Kort dzieli na dwie połowy siatka, o wysokości 91,4 cm na środku i 107 cm na obu krańcach. Tak więc o wiele łatwiej grać przez środek kortu niż wzdłuż linii bocznej.

Nawierzchnia kortu może być:

* twarda (cement, asfalt, parkiet drewniany)

* ceglana (mączka ceglana, kruszywo) – tzw. korty ziemne

* halowa (dywan)

* trawiasta

Najszybszymi kortami są korty trawiaste oraz halowe (piłka przyśpiesza – po odbiciu się od takich nawierzchni), wolniejszymi są korty twarde, a najwolniejszymi korty ziemne (po odbiciu – piłka zwalnia).

Serwis

W celu rozpoczęcia wymiany piłkę trzeba wprowadzić do gry, czyli zaserwować. Zmiana serwisu następuje naprzemiennie po każdym gemie; pierwszy serwujący jest wyznaczany na początku spotkania przez rzut monetą.

Serwis jest wykonywany z linii końcowej, naprzemiennie z prawej i z lewej strony kortu. Serwujący ma dwie próby czystego trafienia w kort – trafienia piłką w przestrzeń po przeciwnej stronie kortu niż ta z której serwuje, pomiędzy linią końcową a serwisową rywala, czyli w tzw. karo (pole) serwisowe. Jeśli tego nie uczyni, następuje podwójny błąd serwisowy i punkt zdobywa przeciwnik. W czystym serwisie piłka nie może też trafić w siatkę; jeśli muśnie siatkę a następnie spadnie czysto na pole przeciwnika jest tzw. net i serwis jest powtarzany (nie jest to zaliczane jako błąd serwisowy).

Idealnie zagrany serwis, którego przeciwnik nie jest w stanie dosięgnąć swoją rakietą to tzw. as serwisowy. Daje on oczywiście natychmiastowy punkt serwującemu.

Wymiana

Udany serwis rozpoczyna wymianę. Piłka po przekroczeniu siatki może maksymalnie raz odbić się od ziemi. Później należy ją przebić na stonę rywala. Czasami można też zastosować tzw. wolej, czyli odbić piłkę bezpośrednio z powietrza, zanim jeszcze trafi w powierzchnię kortu. Piłka odbita przez nas musi oczywiście czysto trafić w kort po stronie przeciwnika, przy czym trafienie w linię jest uważane za dobre (nawet gdy piłka jest tylko minimalnie styczna do linii po jej zewnętrznej stronie). Zawodnik który jako pierwszy nie odbije piłki, nie przebije piłki przez siatkę lub nie zmieści jej w korcie – traci punkt.

Najczęstsze zagrania podczas wymiany to:

* forhend (ang. forehand) – uderzenie piłki wewnętrzną stroną rakiety

* odwrotny forhend (ang. run-around forehand) – uderzenie wewnętrzną stroną rakiety piłki zagranej na bekhend

* bekhend (ang. backhand) – uderzenie piłki zewnętrzną stroną rakiety

* kros (ang. cross)- uderzenie piłki po przekątnej kortu

* wolej (ang. volley) – uderzenie piłki z powietrza, przed odbiciem od kortu

* półwolej (ang. half-volley) – uderzenie piłki zaraz po odbiciu od nawierzchni kortu

* lob – przerzucenie piłki wysoko nad przeciwnikiem

* skrót, dropszot (ang. drop-shot) – lekkie odbicie piłki, tak aby spadła tuż za siatką i przeciwnik który jest wysunięty daleko poza linię końcową nie zdążył do niej dobiec

* slajs (ang. slice) – podcięcie piłki, nadające jej rotację przednią (ang. topspin) lub wsteczną (ang. backspin)

* smecz (ang. smash) – mocne ścięcie górnej piłki zagranej przez rywala

* uderzenie kończące (ang. winner) – uderzenie po którym zawodnik zdobywa punkt

W czasie trwania akcji tenisista nie może dotknąć siatki ani odbić piłki znajdującej się na połowie przeciwnika. W przeciwieństwie do siatkówki, w tenisie można zagrać z boku siatki.

Punktacja (gem, set, mecz)

Mecz tenisowy dzieli się na sety, a te z kolei na gemy. Na jeden gem składa się od czterech do kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu wymian. Podczas gema serwuje stale ten sam zawodnik. Gema wygrywa zawodnik, który zdobył w nim co najmniej 4 punkty i jednocześnie co najmniej o 2 więcej niż przeciwnik. Punkty w tenisie liczone są w dość specyficzny sposób, kolejno: 0, 15, 30, 40. Jeżeli dojdzie do stanu 40:40, jest to tzw. równowaga (ang. deuce) i do wygrania gema trzeba zdobyć dwa punkty pod rząd. Po pierwszym takim punkcie mówi się, że dany zawodnik ma przewagę (ang. advantage).

W każdym secie zawodnik musi wygrać co najmniej 6 gemów i jednocześnie co najmniej o 2 więcej niż przeciwnik. W większości turniejów przy stanie 6:6 wprowadza się gem trzynasty, rozstrzygający, tzw. tie-break. Jest jednak kilka wyjątków, kiedy w takiej sytuacji gra się dalej, aż do uzyskania różnicy dwóch gemów (zobacz artykuł o tie-breaku).

Do zwycięstwa w meczu potrzebne jest wygranie 2 lub 3 setów. Do dwóch gra się we wszystkich turniejach kobiet oraz niektórych turniejach mężczyzn. We wszystkich męskich turniejach Wielkiego Szlema, Pucharze Davisa i niektórych finałach obowiązuje formuła the best of five co oznacza, że mecz kończy się wówczas, gdy jeden z zawodników wygrał 3 sety (wynik: 3-0, 3-1 lub 3-2 w setach).

Od sezonu 2006 w grze podwójnej, w przypadku remisu 1-1 w setach, rozgrywana jest alternatywna metoda zakończenia meczu, czyli tzw. super tie-break. Drużyna która w trzecim secie jako pierwsza zdobędzie 10 punktów (przy 2 punktach przewagi) wygrywa seta i cały mecz.

Mecz tenisowy kończy się, gdy sędzia wypowie sakramentalną formułę gem, set, mecz.

Źródło: wikipedia.org

hastagi na stronie:

#zasady gry w tenisa#w tenisie pierwsze odbicie piłki po serwisie#odbicie piłki serwisowej w tenisie#tenisowe odbicie#odbicie serwu w tenisie#tenis zasady gry#odbicie serwisu w tenisie#zasady gry w tenisa ziemnego#tenis zasady#w tenisie odbicie serwu

Authors
Top